matroesjka2-1310×400

Er zit méér in een jaarverslag

Maak er een pakkend communicatiemoment van

Het jaarverslag een saaie en onaantrekkelijke verantwoording? Dat hoeft helemaal niet! Er zit vaak méér in en daar kun je een pakkend communicatiemoment van maken. Wat dacht je van een geïllustreerd sfeerbeeld, een uitgave in krantvorm of een voor-elk-wat-wils online publicatie? Er zijn veel mogelijkheden om jouw verhaal te laten overkomen en beklijven bij de ontvanger. Een kans bij uitstek om jouw organisatie te profileren!

Dit vraagt een professionele aanpak: een opzet die past bij de doelgroep, zorgvuldig gekozen onderwerpen, vlot leesbare teksten en een aantrekkelijke vormgeving. Baars Communicatie verzorgt het jaarverslag dat het beste bij jouw organisatie past:

  • expertise

    Tientallen jaarverslagen (van eenvoudige tot compleet digitale versies) heb ik verzorgd voor allerlei organisaties in zorg en onderwijs. Ik ken de weg en de taal in die sectoren, dat werkt sneller.

  • informatie verzamelen

    Veel werk gaat vaak zitten in het verzamelen van relevante informatie. Bijvoorbeeld door interviews met sleutelfiguren in jouw organisatie realiseer ik dit snel en efficiënt; bijkomend voordeel is dat zo het verslag ook in verhaalvorm kan worden gegoten.

  • regie

    Het scheelt veel kopzorgen als je alles in één hand legt, van ontwikkeling tot en met productie. Ik stuur de leveranciers (tekst, vormgeving, online, druk) aan, of dit nu jouw eigen leveranciers zijn of uit mijn netwerk komen.

  • tijdwinst

    Jouw medewerkers zijn vaak niet voldoende toegerust of hebben te weinig tijd om een communicatief goed jaarverslag te maken. Je bespaart veel bloed, zweet en tranen door dit aan mij over te laten.

  • Thematische aanpak

    Door een thematische opzet ontstaat een integraal verhaal over jouw organisatie. Dit stijgt uit boven de voorspelbare, plichtmatige opsomming van de activiteiten van de verschillende organisatieonderdelen. Zo’n thema (of thema’s) vormt een soort verbindende factor voor veel activiteiten. Bovendien kun je zo veel cijfers weglaten of verbinden aan het inhoudelijke verhaal.

  • Heldere, aansprekende teksten

    Heldere en aansprekende taal is een must voor een jaarverslag. Zo weinig mogelijk abstracte begrippen en vakjargon, maar juist concrete en persoonlijke teksten. Met een directe en prettige schrijfstijl blijf je jouw lezers boeien.
    Vaak helpt het om te werken met interviews: mensen lezen graag wat andere mensen vinden en meemaken.

  • Plaatjes bij praatjes

    Een aantrekkelijke, functionele vormgeving ondersteunt opzet en leesbaarheid van het verslag. Daarbij gaat het om uitgekiende lay-out én om professionele afbeeldingen: foto’s, illustraties, grafieken, infographics en dergelijke. Plaatjes uit bijvoorbeeld Clip Art volstaan echt niet: ze komen amateuristisch over en doen afbreuk aan de inhoud van het verhaal.

  • Papier of digitaal

    Het jaarverslag op papier komt nog steeds veel voor. Het is tastbaar, je kunt het doorbladeren en in de boekenkast zetten. Toch is het digitale verslag meer en meer in opkomst. Het biedt veel (interactieve) mogelijkheden, heeft een groot bereik en spaart drukkosten uit. De afweging hangt vooral af van jouw doelgroep(en) en het budget.
    Wat je in ieder geval kunt doen, is een pdf van het papieren verslag op de website plaatsen. jaarverslag-animatieMaar daarmee maak je nauwelijks gebruik van de digitale mogelijkheden. Met multimediale en interactieve elementen vergroot je de relevantie van de communicatie. Zoals een bladerversie, een aparte webpagina voor het verslag, een digitaal keuzemenu (i.p.v. lineair lezen) of audio- en videofragmenten.
    Enkele voorbeelden: