Krimpscholen bestormen de markt

Binnen een samenwerkingsgroep van 22 basisscholen lopen de groeicijfers erg uiteen. Sommige scholen groeien als kool, andere zijn redelijk stabiel in leerlingenaantal en enkele kennen een terugloop. De zogeheten krimpscholen willen het tij keren.

  • Opdrachtgever

    Salto in Eindhoven.

  • Opdracht

    Spoor relevante factoren van de leerlingen-terugloop op en ontwikkel een aanpak om de groei duurzaam te verbeteren en de aantrekkingskracht van de scholen te vergroten (lees over de ervaring met deze opdracht).

  • Aanpak
    • buurtinterviews met ouders op basisscholen en met ouders die zich oriënteren op een basisschool
    • in kaart brengen van interne en externe marktfactoren voor de krimpscholen
    • groepsinterviews met ouders op de krimpscholen
    • interviews met docenten en directie van de krimpscholen
    • op basis van deze analyse interventies bedenken op het gebied van marketing en communicatie
    • presentatie van resultaten en voorgestelde aanpak + discussie in workshop met alle schooldirecteuren
    • adviseren over vervolgstappen