schoolklas

Scholen en communicatie

Goed onderwijs geven is de kerntaak van scholen. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om als school te laten zien wie je bent, wat je biedt en waarin je je onderscheidt van de rest. In een omgeving met groeiende concurrentie komen ouders (en leerlingen) niet meer vanzelf, maar moet je hen steeds vaker overhalen om voor jouw school te kiezen.

Een sterke marktpositie, een duidelijk profiel en een goed verhaal zijn hierbij onmisbaar. En natuurlijk heldere communicatie, met zowel de buiten- als de binnenwereld. Zodat alle relaties begrijpen waar de schoolorganisatie naar toe gaat, enthousiast worden waar ze voor staat en zich hiermee willen verbinden.

wordcloud scholen

Heb jij de communicatie van jouw school (of scholengroep) nog niet helemaal op orde? Wil je de communicatiekracht van jouw organisatie laten groeien? Ik ondersteun je graag!

  • Marketing

    Heeft jouw school nog geen sterke marktpositie of weet zij zich niet te onderscheiden? Samen met directie, docenten en ouders breng ik de situatie in kaart en zoeken we naar de juiste invalshoeken voor een passende positionering en een aantrekkelijk profiel. En brengen dit op een doeltreffende manier voor het voetlicht.

  • Interne en externe communicatie

    Draagvlak bij de medewerkers voor het nieuwe beleidsplan. Betere communicatie met ouders waardoor zij meer betrokken zijn bij de school. Een merkenbeleid en huisstijl die passen bij het karakter van de scholengroep. Een bijzondere gebeurtenis die kansen (of risico’s) biedt voor publiciteit. Bij deze en andere voorbeelden van interne en externe communicatie adviseer en begeleid ik.

  • Werving van leerlingen

    Hoe krijg je ouders en leerlingen enthousiast voor een school? Met directie en docenten ontwerp ik ideeën/campagne waardoor ouders en leerlingen in beweging komen en meer willen weten over de school. Hierbij gaat het vaak om méér dan een open dag, maar om communicatieactiviteiten die elkaar versterken.

  • Communicatiemiddelen

    Welke communicatiemiddelen zijn nodig en werken ook echt? Samen bepalen we een effectieve middelenmix die is afgestemd op jullie doelgroepen. Desgewenst verzorg ik deze communicatiemiddelen, van inhoud en tekst tot ontwerp en productie. Bijvoorbeeld goede, aansprekende schoolfolders, schoolgidsen, posters, informatieboekjes, promotiefilmpjes en website.

  • Arbeidsmarktcommunicatie

    Het vinden van geschikte en gemotiveerde medewerkers lukt meestal niet meer met alleen een advertentie. Met directie en docenten brainstorm ik over de invulling van vacatures en ontwerpen we een strategie om nieuwe leerkrachten te werven. Om dit vervolgens uit te werken in een effectieve mix van (online) communicatiemiddelen.